Educatie
Door de HVN wordt regelmatig, al dan niet via de gemeente, scholen benaderd voor lessen in de lokale geschiedenis van Nieuwerkerk.

In de Oudheidkamer is een professioneel aanbod aan mogelijkheden van rondleidingen tot thematische opdrachten en speurtochten. Zie oudheidkamer en (wissel)exposities.

Voor groepen kunnen ook excursies worden georganiseerd naar bijvoorbeeld de steenovens, de wielen en de restanten van watermolens in het Hitlandgebied.
Ook kan een wandeling voor groepen door het oude dorp worden verzorgd. Als bezoeker van deze site kunt u uw kennis toetsen door bijvoorbeeld een digitale wandeling te maken door het oude dorp en de vragen te beantwoorden.

Over de omgeving van de oudheidkamer zijn de volgende films gemaakt. Dick Groenendal: varen met de schouw ~ het gebruik van de wilg ~ koehandel en Mieke den Boer: operatie hooiberg.

Parel achter de dijken het Zuidplaslied, ten gehore gebracht op 23 januari 2010.
 Lesprogramma

Brainsles: Hoe registreer je objecten digitaal in een museum.

Een anderen bijzondere ontvangst was die van een grote groep scholieren van het IJsselcollege. Aan de hand van diverse opdrachten konden zij zelf ervaren hoe de werking van diverse apparaten zoals weegschalen, een waterpomptang of een kaaspers is.
Voorwerpen centraal bij de programma's:
Al jaren ontvangen we in de Oudheidkamer schoolgroepen die lessen volgen.(Hier op de foto 'Eten'.) Actuele lessen zijn 'De Boerderij en 'Land & Water'. Zie verder op
cultuureducatiezuidplas.nl

Ook hebben we een les gemaakt die is aangeboden als buitenschoolse activiteit via het Jeugdwerk Zuidplas (Brains). In deze les "Schaven en Schuren" maakten de kinderen kennis met timmermansgereedschap van vroeger en konden ze zelf een vogel-voederplank in elkaar knutselen.

Lees verder over educatie in het archief.
 Lezingen
Regelmatig wordt over een bepaald onderdeel van de geschiedenis van Nieuwerkerk in Nieuwerkerk en omgeving lezingen gegeven. In een nieuwsbericht op de website wordt hieraan de nodige bekendheid gegeven.
 Lezing over schoolplaten in de Oudheidkamer
Wie kent ze niet, de schoolplaten van voorheen? De meeste mensen hebben goede herinneringen aan de schoolplaten die vroeger in het onderwijs werden gebruikt. De historieplaten ter ondersteuning van de geschiedenisles en de schoolplaten voor de zaakvakken om leven en werken voor de scholieren te verduidelijken. Eén beeld zegt immers meer dan honderd woorden. De bekendste schilders van de Nederlandse schoolplaten waren Johan Herman Isings en Cornelis Jetses. Denk maar aan ‘Het Behouden Huys op Nova Zembla’ van Isings of ‘Oogsttijd’ van Jetses.

Op donderdag 13 april geeft Johan Knoester een lezing over dit onderwerp. Deze wordt om 19.30 uur gegeven in de Oudheidkamer aan de ’s-Gravenweg 6a. De toegang is gratis. Aansluitend is er nog gelegenheid om de schoolplatenexpositie te bezoeken. Een laatste mogelijkheid want de expositie eindigt per 1 mei.

Johan Knoester is historicus en bestuurslid van de Historische Vereniging Nieuwerkerk aan den IJssel.