Bekendheid van Nieuwerkerk aan den IJssel
Nieuwerkerk aan den IJssel is vooral bekend om zijn lage ligging. Het grondgebied ligt namelijk gedeeltelijk in de laagste gelegen polder (6,76 meter onder N.A.P) van Nederland. Ook is bij dit dorp in 1953 een ramp voorkomen door een heldhaftig optreden van een schipper bij de doorbraak van een dijk langs de Hollandse IJssel. De strijd tegen het water is ook in Nieuwerkerk aan den IJssel altijd wel merkbaar geweest.

Het van oorsprong boeren- en tuindersdorp is vooral in de jaren 60, 70 en 80 uitgegroeid tot een middelgrote forensenplaats en gedeeltelijk gelegen in het laagste gedeelte van de Zuidplaspolder.
In 2010 is de gemeente Nieuwerkerk aan den IJssel door een fusie met twee andere gemeenten t.w. Moordrecht en Zevenhuizen-Moerkapelle in de nieuwe gemeente Zuidplas opgegaan en heeft ook een nieuw wapen gekregen. Het wapen van Nieuwerkerk aan den IJssel is daardoor komen te vervallen.

In het onderdeel geschiedenis kunt meer informatie vinden over het ontstaan van het dorp en de ontwikkeling die het dorp in loop der jaren heeft ondergaan.
 Oprichting Historische Vereniging Nieuwerkerk aan den IJssel (HVN)
In de jaren 70 was is er een tentoonstellingscommissie “eigen werk” opgericht. Deze commissie verzamelde toen al oude voorwerpen, kleding en huisraad die dateerde van rond de eeuwwisseling van de 19e/20e eeuw. Deze verzameling is van 25 april tot 5 mei 1975 tentoongesteld in de voormalige boerderij de ‘Batavier’(1881). Toen waren er ook al plannen voor een oudheidkamer.
Die plannen zijn pas in 1992 gerealiseerd bij de oprichting van de Historische Vereniging Nieuwerkerk aan den IJssel (HVN). Inmiddels hebben wij het 30-jarig bestaan gevierd.

Als HVN maken wij ons sterk om de geschiedenis van Nieuwerkerk aan den IJssel (inclusief de buurtschappen Kortenoord, Klein-Hitland en Ver Hitland) veilig te stellen.
Wij doen dat met de uitspraak van Simon van Gijn uit Dordrecht rond 1892:

‘Wees geen algehele vreemdeling voor het verleden, want het verleden is een spiegel voor het heden’

Om te voorkomen dat wij vreemdelingen worden van het verleden probeert onze vereniging de geschiedenis en daarmee de identiteit van Nieuwerkerk aan den IJssel vast te leggen, waardoor er een soort geheugen van en over onze woonplaats ontstaat.

Voor onze leden geven wij drie keer per jaar een nieuwsbrief uit.

Meer over de vereniging (doelstelling en activiteiten), bestuur en contactadressen zie over ons.
 Oudheidkamer
Als vereniging beschikken wij over een tentoonstellings-ruimte (Oudheidkamer) waarin een permanente tentoonstelling aanwezig is. Deze Oudheidkamer bevindt zich in de stal van boerderij ‘Nooit Gedacht’ aan de ’s Gravenweg 6a te Nieuwerkerk aan den IJssel. Hierin wordt een grote collectie van historische objecten en afbeeldingen van en over Nieuwerkerk aan den IJssel permanent tentoongesteld.
Ook zijn daar regelmatig wisselexposities.

Voor meer informatie over de (wissel)tentoon-stellingen en de openingstijden van de Oudheidkamer wordt verwezen naar: oudheidkamer en (wissel)exposities.
 Lid-donateur worden
Wij hopen dat u na het bezoeken van deze website en/of onze Oudheidkamer lid of donateur wil worden van onze vereniging.
Lees meer over het lidmaatschap, donatie en aanmelding.