Oudheidkamer
In 1992 startte de Oudheidkamer van de Historische Vereniging Nieuwerkerk a/d IJssel (HVN) in een deel van de voornamelijk 19e-eeuwse stal van de 17e-eeuwse boerderij "Nooit Gedacht".

Tot 1990 stonden in de stal nog 30 koeien. In 1992 werd het grasland van de boerderij onteigend t.b.v. de aanleg van het huidige Park Hitland, dat thans wordt beheerd door het Recreatieschap Hitland.
Thans zijn de stal, de ontvangstruimte (de'tussendeel'), de kelder, de voorzolder, de stalzolder van de boerderij ingericht als tentoonstellingsruimte.
Het woonhuis van de boerderij wordt bewoond door de beheerder van de Oudheidkamer. Ook in de twee hooibergen en een deel van het erf zijn objecten tentoongesteld.

Het betreft een lokale Oudheidkamer, waarin de geschiedenis van Nieuwerkerk als boerendorp een gezicht krijgt. De meeste tentoongestelde voorwerpen zijn gebruikt door Nieuwerkerkers of in Nieuwerkerk vervaardigd. Zie een korte beschrijving en een film 'Bewaard Verleden' over de verschillende locaties van de hoeve 'Nooit Gedacht' en de Oudheidkamer.
 Openingstijden en kosten bezoek
De Oudheidkamer is op de 1e zaterdag van de maand en op Open Monumenten dag (2e zaterdag in september) open tussen 14.00 uur en 16.30 uur.

Adres 's-Gravenweg 6a, 2911 CG Nieuwerkerk a/d IJssel. Tel:0180-312228.
Het kan zijn, afhankelijk van het programma voor Open Monumentendag, kunnen de openingstijden ruimer zijn.
Het bezoek aan onze Oudheidkamer is gratis. Bij de uitgang in de ontvangstruimte staat wel een giftenpot die wij graag bij u willen aanbevelen.
Ook is er een kop thee/ koffie tegen betaling in ontvangstruimte te verkrijgen. Buiten bovengenoemde openingstijden zijn ook groepsbezoeken mogelijk.
 Verhuur ontvangstruimte voor verjaardagen en jubilea
De ontvangstruimte van de Oudheidkamer kan worden gehuurd voor het vieren van een verjaardag of jubileum. Informatie daarover kunt u krijgen bij de beheerder van de Oudheidkamer: Eefje Molenaar-van Rossum,
’s Gravenweg 6,
2911CG Nieuwerkerk aan den IJssel,
tel.: 0180-312228.
 Permanente expositie
In de stal, de stalzolder en de voorzolder is een permanente tentoonstelling van voorwerpen en afbeeldingen aanwezig.
Daarvoor zijn in de stal verschillende ruimten zodanig ingericht dat de voorwerpen verwijzen naar een bepaald beroep of winkel.
Op de stalzolder zijn per thema (overheid, verenigingsleven, bestuur, vervoer, bedrijfsleven) voorwerpen tentoongesteld.
In de hooibergen zijn voorwerpen te zien die betrekking hebben op het boerenleven zoals landbouwgereedschap en landbouwwerktuigen, maar ook instrumenten van de veearts en voorwerpen van de oude maalderij.
 Wisselexposities
Regelmatig zijn er wisselexposities. De voorwerpen en afbeeldingen voor die wisselexposties worden veelal in het middengedeelte van de stal en stalzolder gehouden. De laatste expositie (tot april 2023) had betrekking op onze collectie schoolplaten.

In bijgaand filmpje geeft ons bestuurslid Johan Knoester bij die platen een korte toelichting.

filmpje
Ook worden er in twee satellietvitrines in de Batavier en in de molen ‘Windlust’ kleine exposities gehouden. De vitrine in molen Windlust is een permanente expositie over de molen zelf.

Vitrine-exposities
In de Batavier (koffieruimte bibliotheek) en in de korenmolen “Windlust’ op Kortenoord zijn satellietvitrines waarin ook voorwerpen worden geëxposeerd over een bepaald item in de geschiedenis.